Think carefully about these questions, it will help me understand what direction you want to go.

De missie
De missie van je bedrijf is de reden van het bestaan. Wat is de ultieme kern van jouw zaak? Van een goede dokter is dit mensen helpen om zich beter te voelen. Een ruime omschrijving, maar een duidelijk verschil met mensen zoveel mogelijk pillen voorschrijven. Een goede dokter doet dan ook alles in functie van die patiënt, ook als dat hem minder geld oplevert.

Van Colruyt is het de goedkoopste zijn binnen kwaliteitsproducten. Dit leven ze altijd na, ook als ze hierdoor verlies maken op een product. De missie is immers een garantie, een belofte die je (impliciet of expliciet) maakt aan je klanten.

De visie
De visie van je bedrijf is geen belofte. Het is een doel. Waar wil je heen? Waar hoop/verwacht je over vijf jaar te staan? Door deze denkoefening over de lange termijn te maken, ben je gemotiveerd om alles uit de kast te halen om deze visie waar te maken.

De visie van de dokter kan zijn dat hij zo goed is dat hij over drie jaar een extra dokter aanneemt om de grote vraag aan te kunnen. Colruyts visie zou kunnen zijn dat ze X aantal nieuwe winkels bijbouwen en hun omzet verdubbelen om een bepaalde termijn.

Let op. Een visie hoeft niet altijd groeien in te houden. Een bakker met de visie dat hij over vijf jaar nog steeds een warme bakker wil zijn, is ook een uitdaging. Een visie moet wat uitdaging inhouden. Dit houdt je scherp en gemotiveerd.